|
3 - Pierwsza mapa Zobacz pojedynczy post
Wpierw należy zastanowić się nad ogólnym projektem mapy, jej całym wyglądem, kształtem, rodzajem tekstur, itp. Jeżeli już wiesz, jak mniej więcej będzie wyglądać twoja mapa, wybierz tekstury. Uruchom panel z teksturami , następnie trzeba wgrać jakieś sensowne tekstury. Z menu FILE wybieramy OPEN.... Ponieważ mapa, która teraz zrobię jest przygotowana tylko do testów, wybiorę dowolny plik z teksturami, powiedzmy ANCIENT.UTX i minimalizujemy panel z teksturami.
Aby zacząć, musimy jeszcze ustawić właściwości siatki. W tym celu klikamy prawym przyciskiem na , ustawiamy (w unreal units) wysokość, szerokość, długość okienko to powinno wyglądać np. tak:
Potem klikamy na build i mamy stworzony prostokąt (w ten sam sposób możemy zamiast prostokąta stworzyć pokój w kształcie kuli, trójkąta lub walca). Jednak to nie jest wszystko teraz wybierzemy teksturę. w tym celu przywracamy zminimalizowane okno z teksturami i wybieramy jedną z nich i klikamy na (aby aby wyrenderować pokój), następnie z powrotem klikamy prawym przyciskiem na (wybieramy wysokość, szerokość, długość naszego korytarza), i tworzymy korytarz (renderujemy go), (pamiętajmy o odstępie korytarza od pokoju) na końcu którego tworzymy drugi pokój tak samo jak pierwszy i korytarz (który także renderujemy). Żeby wszystko ładnie wyglądało, tworzymy przejście (tak jak korytarz, z tą różnicą, że ustawiamy je tak, aby łączyło korytarz i pokój).
Texturowanie
Teraz przydałoby się poteksturować całą mapkę tak, aby ładnie wyglądała. Klikamy lewym przyciskiem myszy na podłogę (podświetli się wtedy ona na niebiesko), przywracamy okno wyboru tekstur, które wcześniej zminimalizowaliśmy, przesuńmy okienko z teksturami tak, aby nie zasłaniało widoku 3D i wybierzmy jakąś texture na podłogę. Tak samo będziemy postępować ze ścianami i sufitem (zmieniając oczywiście tekstury). Czasami morze się zdarzyć, że tekstura jest za duża/mała/szeroka i źle wygląda na ścianie, jeśli jesteśmy przekonani, że to jest ta tekstura nie zmieniajmy całego pomieszczenia, tylko kliknij prawym przyciskiem myszy na teksturę i z menu kontekstowego wybierzmy pozycję SurfaceProperties, w okienku, które się pojawiło wybieramy zakładkę alignment. Okno to wygląda tak:
Pozycja Pan służy do przesuwania tekstur w górę i w bok, Rotation do obracania tekstur, Scaling do zmieniania ich... skali (wielkości), a Alignment do czegoś tam innego )). Zakładką flags zajmiemy się przy robieniu wody, lawy, kwasu, szkła i nieba.
Dodajemy schody
Teraz postawmy schody w tym celu klikamy lewym przyciskiem myszy na . Pojawi się wtedy okno:
W którym odpowiednie napisy znaczą:
- StepLength - "głębokość" stopnia
- StepHeight - wysokość stopnia
- StepWidth - szerokość schodów
- NumSteps - ilość stopni
- AddToFirstStep - ilość pikseli dodanych do wysokości pierwszego stopnia
Dobra, teraz wybierzmy ustawienia naszych schodów, i kliknijmy na BUILD, następnie teksturę (patrz na początek strony), ustawmy schody, tam gdzie chcemy, i dodajmy je do świata naciskając ikonę .
No to mamy schody. Teraz wstawmy "kładkę" przy w tym celu naciśnijmy lewym przyciskiem myszy , a menu które się pojawi możemy wypełnić np. tak:
Po ustawieniu parametrów "kładki", ustawieniu wybraniu tekstury i miejscu w którym ma się znajdować klikamy na BUILD, potem na , i mamy schody, i kładkę. Teraz postawmy schody, tak aby po wejściu na pierwsze, przejściu po kładce, można był zejść po drugiej stronie. Całość może wyglądać tak:
|
|