Ćwiczenie 1.
Słoik


          W bocznym menu Create klikamy klawisz tworzenia kształtów Shapes i uaktywnimy przycisk rysowania linii Line, jak na rysunku 1. Aby zapewnić precyzyjne operowanie kursorem podczas rysowania, możemy zmusić go do dopasowania się do połączeń punktów pomocniczej siatki konstrukcyjnej (grid). Funkcję tę włączamy klikając ikonę 3D Snap Toggle znajdującą się w dolnej linii informacyjnej. Pojedynczymi kliknięciami wskazujemy kolejne punkty uproszczonego konturu w oknie Front. Narysowany przez nas kontur obrazuje rysunek 2. Po zakończeniu rysowania, klikamy prawym klawiszem myszy wolne miejsce obszaru roboczego.


Rysunek 1

Rysunek 2

          Aby wygładzić kontur słoika przełączamy się do menu Modify i wybieramy modyfikację EditSpline (narysowany kontur musi być nadal aktywny - w kolorze białym). W bocznym menu wyświetlają się parametry modyfikacji krzywej sklejanej (Spline). Włączamy klawisz edycji na poziomie struktury Sub-Object, przy poziomie wierzchołków ustawiamy na Vertex (Rysunek 3). Zaznaczamy jeden z wierzchołków w rogu słoika i klikamy go prawym klawiszem myszy. Z wyświetlonego menu wybieramy opcję Bezier (Rysunek 2). Przy wybranym (czerwonym) wierzchołku pojawią się styczne kierunkowe. Pociągając myszą za zielone uchwyty na końcach stycznych kierunkowych (po wybraniu z górnego menu narzędzi przemieszczenia Move) możemy elastycznie dopasować krzywiznę sąsiadujących segmentów linii z wierzchołkiem. Aby zwiększyć dokładność, wyłączamy przycisk 3D Snap - kursor przestanie skakać. Dla każdego wierzchołka krzywej możemy w MAX-ie wybrać jeden z typów: zaostrzony (Corner) lub gładki (Smooth) i wyregulować wychodzące z niego styczne. Dzięki temu możemy dopasować kontur słoika dokładnie do naszych potrzeb. Słoiki nie mają jednak nieskończenie cienkich ścianek. W przypadku modelowania nieprzejrzystych brył sprawa jest bez znaczenia - wzrok zatrzymuje się na powierzchni przedmiotu, nie sięgając w głąb. Słoik jednak ma być przezroczysty, a wiec musimy nadać pewną grubość jego ściankom. Na początek zmieniamy poziom edycji kształtu, wybierając opcję Splines z listy towarzyszącej klawiszowi Sub-Object (klawisz ten nadal ma być aktywny, czyli żółty). Następnie wskazujemy kliknięciem naszą krzywą, która zmieni kolor na czerwony. Na rolecie EditSpline włączamy opcję tworzenia obwiedni - Outline. W polu Outline Width wpisujemy grubość ścianki słoika, przykładowo 6,0. Po wpisaniu wciskamy klawisz [Enter]. W efekcie otrzymujemy pogrubiony kontur, jak na rysunku 4. Jeśli automatycznie wygenerowany kontur niezupełnie nas zadowala, możemy go dopasować wracając na poziom modyfikacji wierzchołków. Możemy też poprawić pojedyncze segmenty linii na poziomie segment. Przy pracy na tym poziomie segmenty prawie proste możemy zupełnie wyprostować, zaznaczając je kliknięciem i wywołując prawym klawiszem myszy podręczne menu, z którego wybieramy opcję Line.


Rysunek 3

Rysunek 4

          Po zakończeniu pracy nad kształtem przekroju, w menu bocznym Modify wybieramy kolejną modyfikację o nazwie Lathe. Na rolecie Parameters tej modyfikacji w polu Alignment znajdują się klawisze Min, Center i Max, które pozwalają ustalić położenie kształtu względem osi obrotu. W naszym przypadku prawidłową bryłę otrzymamy po zaznaczeniu opcji Max i obrocie względem osi Y (pole Direction). Gdy spojrzymy na słoik od spodu, widoczna jest kanciastość konturu i błędy wygładzenia w miejscu gdzie przez powierzchnię przechodzi oś obrotu. Możemy usunąć te usterki zwiększając liczbę segmentów dla bryły obrotowej (parametr Segments) i włączając opcję Weld Core (rysunek 5).

          Pokrywkę słoika tworzymy identycznie jak sam słoik: najpierw rysujemy krzywą i zaokrąglamy jej naroża (rysunek 6). Na podstawie narysowanego kształtu generujemy kolejną bryłę obrotową. Nie musimy niczego zmieniać w parametrach modyfikacji Lathe. Te parametry, których użyliśmy poprzednio, są odpowiednie również dla pokrywki.


Rysunek 5

Rysunek 6

          Aby nasz słoik wyglądał realistycznie musimy nałożyć na niego odpowiednie materiały. Z menu Tools uruchamiamy Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Library, jeżeli żadna biblioteka materiałów nie jest otwarta, klikamy Open... i otwieramy plik 3dsmax.mat (Rysunek 7). Wybieramy materiał Glass i przeciągamy go z Browsera na słoik. Następnie wybieramy materiał Chrome Blue Sky i przeciągamy go na wieczko słoika. Po przypisaniu materiału słoik znika z okna, a zastępuje go delikatna siateczka punktów. Aby ujrzeć rzeczywisty wygląd słoika klikamy na widok Perspective, a następnie klikamy ikonę Quick Render na pasku zadań (gdy nie jest widoczna przesuwamy pasek zadań w lewo). Uzyskamy efekt taki jak na rysunku 8.


Rysunek 7

Rysunek 8

          Nasz słoik jest już gotowy. Teraz zapiszemy wynik naszej pracy, ponieważ słoik będziemy wykorzystywać w następnych ćwiczeniach. Z menu File wybieramy opcję Save As... (Zapisz jako...). Pojawia się okno w którym możemy wybrać katalog docelowy oraz nadać plikowi nazwę, np. sloik.max. Następnie wciskamy klawisz [Enter].


      Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:


      Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files01.zip (182 KB)