Ćwiczenie 4.
Scena trójwymiarowa


          Ponieważ nasze obiekty nie powinny unosić się w przestrzeni, przygotowanie naszej sceny zaczniemy od podłoża. W menu bocznym Create/Geometry wybieramy opcję NURBS Surfaces. Włączamy przycisk Point Surf (rysunek 1) i w oknie Top rysujemy powierzchnię. Z menu Tools uruchamiamy Material Editor... . Klikamy podłużny klawisz Standard. Pojawi się okno Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Library. Wybieramy materiał Grass Texture i klikamy OK. Zaznaczamy naszą owierzchnię i klikamy ikonę Assign Material to Selection (trzecia od lewej). Zamykamy Edytor Materiałów.

          Teraz dołączymy do naszej sceny słoik z ćwiczenia 2 oraz stolik wykonany w ćwiczeniu 3. Z menu File wybieramy polecenie Merge i dwukrotnie klikamy na pliku zawierającym nasz słoik. W oknie które się pojawi zaznaczamy obiekty które chcemy dołączyć. W tym przypadku jest to grupa [Słoik] i klikamy OK. Analogicznie postępujemy ze stołem. Wykorzystując ikonę Select and Move znajdujące się na pasku zadań przemieszczamy stolik na płaszczyznę i umieszczamy na nim słoik. Następnie klikamy ikonę Uniform Scale znajdującą się na pasku zadań i dostosowujemy proporcje poszczególnych obiektów. Powinniśmy uzyskać scenę zbliżoną do rysunku 2.


Rysunek 1

Rysunek 2

          Aby nasza scena wyglądała realistycznie musimy jeszcze dodać oświetlenie. W bocznym menu Create/Lights wybieramy przycisk Target Spot. Najpierw wskazujemy położenie reflektora, a potem jego cel, czyli punkt który ma być oświetlany. Obiekty oświetlone tym reflektorem rzucają cienie. Dla rozjaśnienia sceny można także dodać źródło światła Omni. Teraz dodajemy kamerę. W bocznym menu Create/Cameras klikamy przycisk Target, a następnie wskazujemy położenie kamery i jej celu. Aby z kamery był jakiś pożytek wybieramy widok Perspective i wciskamy klawisz [C]. W ten sposób uaktywniliśmy widok z kamery. Kamerę, reflektor oraz ich cele możemy dowolnie przemieszczać wykorzystując narzędzie Move. Dodatkowo ustawienia kamery regulujemy wykorzystując przyciski znajdujące się w prawym dolnym rogu ekranu.

          Spróbujmy teraz sprawić aby nasze obiekty rzucały cień. Zaznaczamy główne źródło światła którym jest reflektor Target Spot. Uaktywniamy boczne menu Modify i na rolecie Shadow Parameters włączamy rzucanie cieni zaznaczając opcję Cast Shadows. Ponieważ w naszej scenie występują materiały przezroczyste, konieczne jest wyznaczenie cieni metodą raytracingu. W tym celu zaznaczamy opcję Use Ray-Tracied Shadows.

          Nasza scena jest już prawie gotowa pozostało nam jeszcze wstawienie tła. Najpierw przygotujemy odpowiedni materiał. Z menu Tools uruchamiamy Material Editor... . Rozwijamy roletę Maps i klikamy klawisz None towarzyszący mapowaniu Diffuse. Pojawia się okno Material/Map Browser. W polu Browse From wybieramy opcję New, zaznaczamy opcję Bitmap i klikamy klawisz OK. W oknie Material Editor klikamy pusty klawisz Bitmap w rolecie Bitmap Parameters i odszukujemy na dysku mapę bitową przedstawiającą nasze tło. Będzie to plik Sky.jpg. Aby bitmapa równomiernie wypełniała całe tło, musimy na rolecie Coordinates zaznaczyć opcję Environ a w okienku Mapping wybrać opcję Screen (rysunek 3). Z górnego menu Rendering wybieramy polecenie Environment, które otwiera okno umożliwiające przypisanie tła i efektów atmosferycznych (rysunek 4). W oknie tym zaznaczamy opcję Use map i klikamy klawisz None. Pojawi się okno Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Editor . Wybieramy materiał Diffuse:Map #2(Sky.jpg) i klikamy OK. Wyświetla się okienko z opcjami wstawiania materiału (opcja Instance powoduje klonowanie materiału, dzięki temu zmiana parametrów danego materiału powoduje automatyczną zmianę tła, natomiast opcja Copy powoduje utworzenie kopii niezależnej od materiału źródłowego). Zaznaczamy opcję Copy, klikamy klawisz OK i zamykamy okno Environment.


Rysunek 3

Rysunek 4

          Nasza scena jest już gotowa. Zapisz pracę na dysk. Zrenderuj scenę dla różnych ustawień kamery oraz świateł.


      Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:


      Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files04.zip (42 KB)