Deflector jest jednym z dość często używanych składników do tworzenia prostych symulacji odbicia od powierzchni i innych zjawisk temu podobnych. W jednym z tutoriali które widziałem w internecie bodajrze w tym w którym robiło się fontannę, wykożystano Deflector do tego aby strumień cząstek emitowany przez obiekt Spray, nie przelatywał przez dno fontanny. Jest to dość proste narzędzie więc nie zajmie mi długo opisanie jego.
Deflector znajdziemy na zakładce Create, trzeba kliknąć ikonkę
Space Warps i z listy
wybrać Particles & Dynamics ( w wersji maxa 3.x znajduje się ona na tej liście ale w Particles Only).
Należy odnaleść przycisk Deflector. Zanim jednak zaczniemy go używać,
utwórz sobie prostą scenę. Podstaw za powierzchnię obiekt BOX i dodatkowo utwórz obiekt Spray. Przewiń
pasek animacji do momentu aż zobaczysz że cząstki przelatują przez obiekt BOX. Teraz przejdź na
zakładkę Modify i dla obiektu Spray zmień wartość Variation z 0,0 na 2,0. Spray powinien zrobić się
bardziej "rozbryzgnięty", to jest niezbędne aby były widoczne cząstki które będą się odbijać. Scenka
powinna wyglądać tak jak ta poniżej
Czarny obiekt ten mały prostokąt w samym środku to obiekt Spray, ten niebieski to nasza powierzchnia
a ten biały to jest Deflector który właśnie teraz dodamy. Aby dodać deflector wykonaj czynności o
których mówiłem wcześniej, nie ma on wielu opcji więc po włączeniu deflectora narysuj prostokąt
nie koniecznie takiej wielkości jak ten na rysunku, byle by pokrywał całą powierzchnię od której mają
się odbijać cząstki. W czasie renderingu deflector jest obiektem niewidocznym więc nie musisz się
przejmować jego wielkością. Teraz żeby deflector działał, należy mu przypisać obiekt który będzie
na niego oddziaływał, w naszym przypadku to będzie Spray. Na pasku menu znajdź ikonkę
Bind to Space Warps . Teraz bardzo ważna czynność. Jak klikniesz tą ikonkę to przejdź do okna widoku TOP
lub tego w którym najlepiej widzisz obiekty Spray i Deflector byle nie widok z góry. Teraz jak nakierujesz
kursor na obiekt Spray, zobaczysz że kursor zniemi swój wygląd. Teraz kliknij w Spray i trzymając lewy
przycisk myszki przeciągnij do obiektu Deflector. Jeżeli kursor w trakcie najechania się zmieni na
taki sam jak w momencie kliknięcia na Spray wtedy puść klawisz myszy i po problemie. Jedyną opcją którą
należy omówić przy deflectorze to obcja
Bounce - im większy jest współczynnik tym deflector jest bardziej podatny na odbicie i cząstka która w niego uderzy odbija się z większą siłą.
W przypadku obiektu Spray, jeżeli wartość deflectora ma 0,0 to cząsteczki pozostaną na powierzchni i nie zostaną odbite.
Mam nadzieję że ta lekcja pomoże choć trochę niektórym w przypadkach w których mieli właśnie takie problemy z przenikaniem cząsteczek przez obiekty.
![]() |
![]() |
![]() |