Teraz trochę z innej beczki. Cały czas są modyfikacje więc teraz mała odskocznia. Niektórzy z was natkneli się pewnie wykonując jakiś tutorial z czymś takim jak: " ustaw źródło światła w punkcie X: -10, Y: 40, Z: 75". Dalej nie jest wyjaśnione jak to zrobić bo gość który pisał ten tutorial myślał że robi go już ktoś obeznany z maxem. W ten sposób możemy ustawić bardzo precyzyjnie np. w/w źródło światła i jego cel. Do tego celu służy nam opcja Transform Type-In.
Zresetuj maxa i narysuj sobie światło typu Target spot w oknie Front. Coś tak jak poniżej
Teraz w menu Tools, znajdź opcję Transform Type-In i kliknij. Pokaże się takie okienko:
Następnie kliknij w źródło światła i wciśnij przycisk
Select and Move ( zaznacz i porusz ).
W oknie Transform Type-In powinny się pokazać aktualne parametry położenia naszego źródła światła. Teraz wystarczy tylko wpisać żądane położenie i to wszystko. Parametry wpisujemy w ramkę Absolute World. W sekcji Offset Screen można dokonać przesunięcia o dowolną wartość. Należy jednak uważać przy dokonywaniu zmian w sekcji offset. To że zostaną uwzględnione wartości przesunięcia nie znaczy że obiekt będzie się tak samo zachowywał przy wpisywaniu parametrów położenia. Spróbuj np. zmienić wartość Y dla offset a zobaczysz że zamiast przesunięcia zmieni się wielkość HotSpot, ale nie ta z zakładki Modify, która pozostanie stała.
Jest jeszcze jedna sekcja Look At. Opcją Dolly możemy robić jakby zoom całego światła a opcją roll, możemy nim obracać wokół własnej osi.
Teraz jak już znajdziesz gdzieś taki problem że trzeba będzie precyzyjnie ustawić światło to wiesz już jak to zrobić.
![]() |
![]() |
![]() |