Modyfikację Relax można potraktować jako alternatywę dla MeshSmooth. Jeżeli mamy obiekt który uważamy że mógłby być bardziej zaokrąglony lub mieć krawędzie bardziej gładkie lub lekko załamane, możemy z powodzeniem użyć opcji Relax. Jest ona wygodniejsza ponieważ nie zapycha naszego obiektu dodatkowymi polygonami i dzięki temu nie wydłuża renderingu za to kosztem jakości obiektu który modyfikujemy. Warto jednak się zapoznać z tą funkcją, może kiedyś się przydać.
Na początek zresetuj maxa i stwórz sobie obiekt typu BOX. Podziel go na kilka segmentów wzdłuż, wszerz i w głąb. Następnie przejdź na zakładkę Modify. Jeżeli nie masz na swojej liście modyfikacji przycisku Relax to znaczy że musisz go dodać. W tym celu kliknij przycisk Moore.. a następnie z listy wybierz Relax. Poniżej powinno się pokazać okienko z takimi funkcjami.
Relax Value - im wartość większa tym gładsze są nasze krawędzie, im
wartość jest mniejsza to krawędzie robią się bardzo kanciaste a nasz obiekt zamiast stać się gładki
stanie się bardzo kanciasty i w ogóle nie będzie przypominał naszego pudełka. Przy zwiększaniu parametru
lub zmniejszaniu, nasz obiekt podlega zmniejszeniu lub zwiększeniu więc warto ustawić ten parametr
na powiedzmy 0,1 a resztę ustawiać za pomocą niżej omówionego parametru Iterations.
Iterations - jest to parametr który jest odpowiedzialny za wygładzenie krawędzi ale niestety oba
parametry trzeba regulować naraz.
Keep Boundary Pts Fixed - dobrze jest zostawić tą opcję włączoną tak jak jest domyślnie, ja wprawdzie
nie zauważyłem żadnych istotnych zmian przy włączonej czy wyłączonej tej opcji.
A tak wygląda moje pudło po zastosowaniu tej modyfikacji
Tak więc jeżeli potrzebujesz choć minimalnie zaokrąglić krawędzie to zawsze zanim użyjesz MeshSmooth możesz sprawdzić opcję Relax, może efekt będzie wystarczająco zadowalający a dalsze modyfikacje sceny ze względu na dużą ilość polygonów nie będą uciążliwe.
![]() |
![]() |
![]() |