Volume Fog


          Teraz trochę o efektach atmosferycznych. Zajmiemy się volumeryczną mgłą. Kliknij w obrazek ze sceną i pobierz już gotowy model do tej lekcji.

          Teraz załaduj scenę. Po załadowaniu zobaczysz box i kilka elementów oraz parę świateł. Teraz zajmiemy się zamgleniem sceny. Znajdź w scenie box oznaczony jako BoxGizmo01. To jest a właściwie będzie nasza mgła. Wejdź do menu Rendering i włącza Enviroment. W sekcji Atmosfere wciśnij przycisk Add.. i z listy wybierz Volume Light. Otworzy się okienko w którym musisz ustawić opcje tak jak poniżej.

          Nazwy w scenie pozmieniałem poto żeby było łatwiej odnaleść niektóre elementy, tak więc światło Spot01 jest w scenie jako Volument. Tak więc aby go wybrać wciśnij przycisk Pick Light a potem z klawiatury naciśnij przycisk "H". Teraz z listy wybierz Volument. Resztę opcji ustaw jak na obrazku.

          Teraz jak już to masz to ustawimy naszą mgłę. Tu akurat nie zmieniałem nazwy wiadomo o co chodzi. Czynności są takie same, kliknij na przycisk Pick Gizmo i potemz klawiatury H, z listy wybierz BoxGizmo01, opcje jak na obrazku.

          Teraz trochę omówię najważniejsze opcje dla Volume Fog, opcja Volume Light została już omówiona w jednej z lekcji.

Volume Fog

          Teraz trochę szczegułów.

          Volume Color - To wiadomo, chodzi o kolor naszej mgły. Wszystko zależy od tego jaki klimat mamy w scenie. Jeżeli będzie coś bardzo mrocznego jak cmentarz to najlepiej ustawiać wartośći białe lub takie które najlepiej je przypominają.

          Exponential - Dobrze jest zaznaczyć jeżeli nie chcemy aby na naszej mgle pokazały się dziwne załamania światła ( refleksy ), odbicia. Można też podkreślić jej natężenie jeżeli jest wyłączona ale jak nie ma oświetlenia, z tym jednak trzeba sobie poćwiczyć.

          Destiny - To jest wielkość natężenia naszej mgły im większa wartość tym więcej mgły.

          Step Size - jest to jakby częstość powtarzania się nakładanych momentów, dokładnie nie wiem jak to wytłumaczyć. Zmień wartość na 1.0 a Max Steps na 10 i zobaczysz efekt takich jakby fal jak na wodzie.

          Max Steps - ilość powtórzeń nakładania się wielkości kroków to co wyżej musisz sam zobaczyć, nie wiem jak to dokładnie wytłumaczyć.

          Fog Background - Jest to właśnie ten kolor który ustawiliśmy dla naszej mgły. Jeżeli jest zaznaczona to mgła przybierze kolor który ustawiliśmy jeżeli będzie odznaczona to wartość będzie domyślna.

          Dalej jest sekcja Noise. Są to bardzo podobne parametry które są w opcji dla Volume Light. Przypomnę tylko że można tu ustawić sposób w jaki mgła ma się pokazywać to zależy od opcji Regular ( będzie normalna ), Fractal ( bardziej pokrętna tak jak ta końcowa ), Turbulence ( tu już będzie jak kłęby dymu ), Invert to chyba wiadomo, cała mgła zostanie odwrócona do góry nogami.

          Noise Threshold - zmniejsza trochę wariacje naszej mgły, jest bardziej przeźroczysta i trochę jakby bardziej realna.

          Size - to jest rozmiar tych (kłębów dymu) im mniejsza wartość to będą mniejsze.

          Level - to stopień zamglenia, efekt jest taki jakby była nakładana kolejno jedna warstwa mgły na drugą tak że stopniowo dno zanika, można się tym trochę pobawić jak nam zależy na gęstej mgle ale przeźroczystej do tego stopnia żeby było trochę widać podłoże.

          Wind from the - kierunek z którego ma wiać wiatr. To jest dobre ustawienie przy animowaniu mgły. Do tego celu ustawia się jeszcze parametr Phase.

          Poniżej są dwa obrazki. Ten pierwszy to efekt który powinien nam wyjść z ustawień które są na obrazkach a ten drugi to efekt przekręconej mgły ( Invert ) i zmienione parametry dla Noise.


          Musisz dużo kombinować z ustawieniami, dobre efekty daje dobrze dobrane oświetlenie, żucanie cieni przez światła. Ważne jest też żebyś dobrze dobrał ustawienia mgły względem sceny, najlepiej jest się wzorować na gotowej fotografii takiego zjawiska. Mam nadzieję że przybliżyłem w jakiś sposób zasadę działania tego efektu atmosferycznego i ułatwi to w jakiś sposób dalszą pracę.


Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja