W poprzednim ćwiczeniu wykonaliśmy słoik, teraz dodamy
do niego nalepkę. Rozpoczynamy od wczytania pliku ze
słoikiem wykonanym w poprzednim ćwiczeniu. Z menu File
wybieramy polecenie Open... i dwukrotnie klikamy
na potrzebnym nam pliku (np. sloik.max). Wybieramy słoik.
W bocznym menu Modify klikamy klawisz przypisywania
modyfikacji Uvw Map. W oknie Parameters zaznaczamy
opcję Cylindrical. Pojawia się gizmo modyfikacji
w kształcie walca. Niestety walec ten jest położony
w poprzek słoika. W celu zmiany kierunku mapowania
uaktywniamy klawisz modyfikacji struktury Sub-Object
na poziomie Gizmo. Gizmo modyfikacji przybiera
kolor żółty. Na pasku zadań wciskamy ikonę obrotu
Rotate,
po czym na tej samej ikonie klikamy prawym klawiszem myszy.
Wyświetla się okienko dialogowe, w którym w polu X
grupy parametrów Offset Screen wpisujemy
wartość -90 i naciskamy klawisz [Enter] (rysunek 1).
Gizmo zostaje obrócone względem osi X dokładnie
o 90 stopni. Gdy w bocznym menu UVW Map naciśniemy
znajdujący się w polu Alignment klawisz Fit,
to rozmiary gizma dopasują się automatycznie do rozmiarów
obiektu, jak to pokazuje rysunek 2. Zwróćmy uwagę na
pionową kreskę wystającą z walca. Powinna się ona znaleźć
u góry walca, bo inaczej etykieta zostanie nałożona do
góry nogami.
![]() Rysunek 1 |
![]() Rysunek 2 |
Z menu Tools uruchamiamy Material Editor.
Wciskamy ikonę
Pick Material, a następnie klikamy lewym klawiszem
myszy na słoiku. W ten sposób pobraliśmy próbkę materiału
Glass przypisanemu słoikowi. Rozwijamy roletę
Maps i klikamy klawisz None towarzyszący
mapowaniu Diffuse. Pojawia się okno
Material/Map Browser. W polu Browse From
wybieramy opcję New, zaznaczamy opcję Bitmap
i klikamy klawisz OK. W oknie Material Editor
klikamy pusty klawisz Bitmap w rolecie
Bitmap Parameters i odszukujemy na dysku mapę
bitową przedstawiającą naszą etykietę. Będzie to mapa
bitowa o nazwie Max.jpg. Jeżeli jednak teraz
zrenderujemy scenę, okaże się że nałożona nalepka jest
równie przezroczysta jak szkło i prawie wcale jej nie
widać (rysunek 3). Powracamy do zasadniczych parametrów
materiału klikając na ikonie przejścia na wyższy poziom
materiału
Go To Parent. Aby etykieta była widoczna,
znajdujący się na rolecie Basic Parameters parametr
Opacity ustawiamy na 100%.
W zależności od rozmiarów i proporcji mapy bitowej musimy odpowiednio ustawić parametry jej nakładania. Klikając klawisz przy mapowaniu Diffuse schodzimy na poziom mapy bitowej. Na rolecie Coordinates odnajdujemy okienka parametrów Offset i Tiling określające sposób nakładania mapy w pionie i w poziomie. Przy aktywnej opcji Tile program powtarza mapę bitową raz za razem, pionowo i poziomo. Wpisując do okienek Tiling odpowiednie wartości decydujemy ile razy mapa zostanie powtórzona w ramach gizma modyfikacji UVW Map. My zdecydowaliśmy na trzy powtórzenia mapy dookoła słoika (U Tiling 3), ale tylko jedno w poziomie (wyłączona opcja Tile dla kierunku V). Ponieważ etykieta nie powinna zasłaniać słoika na całej wysokości, do okienka V Tiling wpisujemy wartość 1,9. Za pomocą parametrów Offset możemy dokładnie ustalić miejsce nakładania mapy. Jednak gdy zrenderujemy scenę okaże się, że nasz słoik stracił przezroczystość(rysunek 4).
![]() Rysunek 3 |
![]() Rysunek 4 |
Aby przywrócić przejrzystość wracamy na poziom materiału (ikona Go To Parent), i na rolecie Maps przeciągamy myszą zawartość klawisza mapowania Diffuse na klawisz mapowana przezroczystości Opacity. Po puszczeniu zawartości klawisza Diffuse nad klawiszem Opacity wyświetli się okienko z opcjami powielania. My zaznaczamy opcję Instance (powielania). Zapewnia ona sprzężenie pomiędzy obydwoma rodzajami mapowania. W ten sposób zmiana parametrów jednego z mapowań, przeniesie się automatycznie na drugie.
Ponieważ słoik z powrotem ma stać się przejrzysty w miejscach, gdzie nie jest oklejony, a nasza mapa bitowa przeznaczona na etykietę nie posiada kanału Alpha, na rolecie Bitmap Parameters w polu Alpha Source ustawiamy None, a w polu Mono Channel Output opcję Alpha. Nasz słoik jest już gotowy. Zapisz pracę i zrenderuj scenę dla różnych parametrów nakładania etykiety.
Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:
Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files02.zip (37 KB)