W bocznym menu Create/Shapes klikamy klawisz Line i rysujemy w oknie Front linię przedstawioną na rysunku 1. Następnie za pomocą modyfikacji Lathe z menu Modify tworzymy bryłę widoczną na rysunku 2 (analogicznie jak w ćwiczeniu 1).
![]() Rysunek 1 |
![]() Rysunek 2 |
![]() Rysunek 3 |
Przystępujemy do tworzenia animacji. Z panelu Create wybieramy Shapes a następnie klikamy Line. Zaznaczamy okienko Adaptive (da to gładką linię, bez ostrych zakończeń) W sekcji Initial Type zaznaczamy Smooth. W sekcji Drag Type również zaznaczamy Smooth. W oknie Front naciskamy literę W (tzw. Full View) i rysujemy ładną zamkniętą krzywą (np. widoczną na rysunku 4). Aby ją zamknąć należy najechać kursorem na punkt rozpoczynający krzywą. Pojawi się pytanie: Close Spline ? Klikamy OK. Klikamy zakładkę Motion. Są tam dwa przyciski. Wybieramy Trajectories. Zmieniamy parametr Samples do wartości 50 (im wyższy, tym ruch obiektu będzie bardziej zgodny z trajektorią i nie wpływa na płynność animacji). Zaznaczamy nasz bączek i klikamy przycisk Convert From a następnie naszą krzywą. Przesuwając suwak klatek zobaczymy co się stało.
![]() Rysunek 4 |
Dodajemy jeszcze rotację bączka wokół własnej osi. Z menu Track View wybieramy opcję Open Track View. Zaznaczamy gałąź Obiect/Line01/Transforn/Rotation i dodajemy dwa klucze rotacji na początku i na końcu animacji (patrz ćwiczenie 6). Parametry pierwszego klucza pozostawiamy bez zmian, natomiast w drugim parametrowi Z: nadajemy wartość 1, a parametrowi Angle: wielokrotność 360 (np. 1440).
Aby bączek nie poruszał się w powietrzu wybieramy opcje Cylinder w menu Create/Geometry. W oknie Top rysujemy szeroki i niski walec. Ustawiamy na nim nasz bączek.
Z menu Tools uruchamiamy Material Editor... . Rozwijamy roletę Maps i klikamy klawisz None towarzyszący mapowaniu Diffuse. Pojawia się okno Material/Map Browser. W polu Browse From wybieramy opcję New, zaznaczamy opcję Bitmap i klikamy klawisz OK. W oknie Material Editor klikamy pusty klawisz Bitmap w rolecie Bitmap Parameters i odszukujemy na dysku mapę bitową przedstawiającą nasze tło. Będzie to plik Baczek.jpg Następnie przeciągamy materiał na bączka. Z menu Tools uruchamiamy Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Library, jeżeli żadna biblioteka materiałów nie jest otwarta, klikamy Open... i otwieramy plik 3dsmax.mat. Wybieramy materiał Wood Cedar Boards i przeciągamy go z Browsera na walec. Zaznaczamy walec i w bocznym menu Modify klikamy klawisz przypisywania modyfikacji Uvw Map. W oknie Parameters zaznaczamy opcję Planar. Uaktywniamy klawisz modyfikacji struktury Sub-Object i naciskamy klawisz Fit znajdujący się w polu Alignment. Dzięki temu rozmiaru gizma dopasują się automatycznie do rozmiarów obiektu. Dodajemy tło.
Nasza praca jest już skończona. Zapisz animację na dysk. Zrenderuj scenę.
Tu znajduje się końcowy efekt naszej pracy: final07.zip (3,20 MB, 640x480, 3s)
Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files07.zip (50 KB)