UVW Map


          UVW Map - czyli trochę o bardziej inteligentnym mapowaniu modeli. Dzięki tej funkcji możemy nałożyć mapę wedle życzenia, możemy decydować o rozmiarze mapy i wielu innych. Na raie zrób sobie kwadrat i nałóż mapę z cegieł tak jak poniżej.

          Teraz wejdź na zakładkę Modify i kliknij przycisk More.. . Z rozwijanej listy wybierz UVW Map, jeżeli jeszcze tego nie masz wcześniej ustawionego. Włącz tą opcję. Zobaczysz takie opcję jak poniżej

Pierwsze co widzisz to najważniejsza sekcja Mapping. Są tam opcje dotyczące sposobu nakładania map na obiekty. Myślisz pewnie po co skoro umieszczam mapę i się renderuje. Takie zjawisko jest tylko przy mało skomplikowanych obiektach jak np. taka przykładowa grafa jak w tej lekcji. Wyobraź sobie jednak taki długopis na którym może zamieścisz kilka map a przy renderowaniu wywala nagle dziwny błąd bo nie zostały skoordynowane punkty płaszczyzn do mapowania. Wtedy właśnie całą sprawę załatwia UVW Map. Wystarczy to włączyć dla każdej mapy i error znika. To jednak może zniszczyć nam według nas nałożone mapy. W celu poprawienia tej ewentualności stosujemy te opcje do mapowania. Taki długopis jest w kształcie walca więc możemy nałożyć mapę z opcją Cylindrical. Da to zapewnie lepszy efekt niż mapowanie sferyczne czy dla brył kwadratowych. Tak więc są one nie bez powodu. Jeżeli modelujesz globus to możesz mapę nałożyć sferycznie da to odopwiedni efekt dla muru z cegieł dobrym wyborem będzie mapowanie typu BOX. Są tam mimo to jeszcze dwie opcje Face i Planar. Warto czasem spróbować czy nie lepiej jest nałożyć mapę właśnie z tą opcją jest dobra do powierzchni piaszczystych, trawiastych w sumie do takich na których potrzebujemy trochę bałaganu a nie ładnie nałożonej mapy.

          Kolejną ważną sprawą jest rozmiar mapy. Spójrz na swój obiekt i zobaczysz tam takie dziwne obramowanie. pokazane jest tam jaką metodą nakładamy mapę. zazwyczaj jest ona zbyt wielka lub czasem za mała. Fakt że dobrze leży na obiekcie nie zwalnia nas z możliwości zrobienia lepszego efektu. Aby zmienić rozmiar mapy są takie opcje Lenght, Width, Height. Za ich pomocą możemy ustalić sobie np. żeby mapa idealnie pokrywała się z obiektem. Poniżej tych opcji są chyba najciekawsze opcje dotyczące naszej mapy. Teraz popatrz na U Tile, V Tile, W Tile. Za pomocą tych opcji możesz odpowiednio dopasować wielkość mapy do twoich potrzeb. Według mnie te cegły są trochę za wielkie więc zmienię sobie ustawienia U Tile - 2.3, V Tile - 1.27, i zaznaczę jeszcze obok V Tile opcję Cap. Zobacz teraz render tego obiektu. Opcje U i V zmieniły wielkość mapy co pozwoliło mi ustawić te cegiełki jak chciałem a opcja Cap pozwoliła mi zobaczyć dodatkowo tynk pod cegłami.

          Wydaje mi się że wygląda znacznie lepiej niż przed modyfikacją. Spójrz teraz na sekcję Channel. Tu możesz ustawić sobie który kanał mapy chcesz edytować. Domyślnie jest ustawiony na 1 czyli będą widoczne cegły na pierwszym planie. Jeżeli zmienimy na 2 to zobaczymy tynk z pod cegieł. Efekt taki jak po zaznaczeniu opcji Cap z tym że możemy jeszcze dokonywać zmian. Kolejne ciekawe opcje znajdują się w sekcji Aligment. Możemy sobie też ustawić wzdłuż jakiej osi chcemy nakładać mapy.

Zachęcam do kombinowania z tą modyfikacją i zalecam kożystanie z niej w każdej sytualcji przy każdym mapowaniu nawet jak to nie jest potrzebne to zawsze można coś zmienić.


Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja