Oświetlenie sceny



          Dzisiaj zajmiemy się oświetleniem sceny . Weźmiemy dwa rodzaje świateł . Światło Omni i TargetSpot . Ja jak narazie najczęściej stosuję te dwa typy oświetlenia , uważam że dają najciekawsze efekty . Najpierw zajmiemy się światłem Omni .

Omni Light

          Najpierw zrobimy sobie scenkę . Zróbmy podłogę i ścianę z boxów i nasz obiekt do oświetlenia , walec . Scenka wygląda tak . Jak klikniesz w scenę to pobierzesz spakowany model sceny 7 KB

          Jeżeli już masz załadowaną lub zrobioną scenę , dodaj światło omni jak na obrazku . Światła znajdują się na zakładce Create w opcji Lights .

          Jeżeli już to zrobiłeś to dokonaj kilku ważnych zmian pokazanych na rysunku poniżej .

R , G , B - trzy kolory R-red (czerwony) , G-green (zielony) , B-blue (niebieski) . Za pomocą tych kolorów możemy regulować kolor świecącego światła .

Multiplier - jest to ważna opcja , służy do określenia siły natężenia światła .

Contrast - to chyba wiadomo kontrast po prostu.

Sekcja Attenuation służy do określenia zasięgu światła rozproszonego .

          To na tyle , teraz kolejna światło z tą samą scenką .

Target Spot

          To światełko jest bardzo ważnym elementem przy oświetleniach scen takich jak padające światło z reflektora , oświatlenie obiektu itp. Do naszego przykładu posłuży nam ta sama scena . wykasuj tylko Omni i na jego miejsce wstaw Target Spot . Powinno to wyglądać tak jak na rysunku poniżej

          Opcje tego światła są bardzo podobne do Omni . Tu dodatkowo opiszę jeszcze opcję żucania cieni

Cast Shadow - bardzo fajna opcja . Możemy dzięki niej nadać trochę życia naszej scenie . Do naszego światła zostanie przypisany cień . Jeżeli światło pada na jakiś obiekt to jest widoczny jego cień . Zrenderuj scenę i zobacz efekt . W sumie to byłby koniec ale dodam mały bonus .

          Stworzymy do naszego oświetlenia ciekawszy efekt jakim jest światło volumeryczne .

Volume Light

          Ta opcja jest bardziej zaawansowana . Chodzi o to że jeżeli źle ustawimy parametry dla światła to możemy zniszczyć sobie całe oświetlenie , naszczęście nie na stałe . Zawsze można usunąć Volume light . Aby dodać światło volumeryczne do naszej sceny należy w menu znaleść opcję Rendering i z opcji wybrać Enviroment

          Po wybraniu tej opcji ukaże nam się okno jak poniżej

          Następnie wybieramy opcję Add i z listy wybieramy Volume Light

          Potem pokaże się okno z opcjami które posłużą nam do określenia jakie nasze światło ma być , czy snop światła ma być widoczny czy rozproszony i inne . Aby dodać modyfikację do światła należy

          W sekcji Lights na samej górze wcisnąć przycisk Pic Light i nacisnąć z klawiatury literę "H" . Następnie wybrać z listy nasze światło i zatwierdzić . W naszej scenie ustawiłem volume light tak aby był widoczny i żeby jego efekt był zauważony . Opcje tego światła są przedstawione poniżej

          Ważne jest ustawienie koloru dla Fog Color czyli dla mgły , oraz opcji MaxLight% - ile światła w procentach ma być widoczne na scenie . Im wyższa wartość tym natężenie światła jest większe co uniemożliwia oglądanie sceny . Ja użyłem tu wartości 40 ale to zależy od sceny dosyć często używam 10 do 30 . Końcowy render tej sceny z Volumentem jest poniżej .

          Volument jest bardzo silny ale chodziło o pokazanie różnicy między zwykłym a volumerycznym światłem . Poćwicz trochę z ustawieniami volumentów w tej scenie , zmień pozycję oświetlenia , próbuj bawić się z normalnymi światłami . Zobaczysz wtedy jak duże znaczenie ma to jakiego dokonasz wyboru przy oświetleniu własnej sceny .


Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja