Edit Spline - edycja linii, jest kolejnym modyfikatorem wykożystywanym do edycji linii za pomocą punktów je łączących. Jednym słowem jeżeli zaczniemy grzebać przy punktach łączących linie to możemy zmieniać ich kształty według potrzeb, nie dało się jednak tego wytłumaczyć w jednym słowie więc bierzmy się do roboty.
Na początek wejdź do opcji Shapes - kształty, jest ona na zakładce Create z taką ikonką
. Kliknij ją teraz i zobaczysz kolejne menu w którym do wyboru masz kształty figur
płaskich. Wybierzmy sobie Circle (koło) i w oknie Top narysujmy sobie je o dowolnej średnicy, np. takie
jak poniżej
Przejdź teraz na zakładkę Modify i wciśnij przycisk Edit Spline. Jeżeli go tam nie ma to znajdź przycisk Moore.., naciśnij i z rozwijaniej listy wybierz tę opcję. Powinna się otworzyć zakładka. Kliknij na przycisk Sub-Object i z listy wybierz Vertex. Zobaczysz takie opcje jak poniżej
Break (rozłącz) - Popatrz na swoje koło. Są na nim 4 punkty (Vertex).
Aby rozłączyć linie łączące się w tym punkcie należy kliknąć wybrany punkt, potem wcisnąć przycisk
Break a następnie kliknąć z powrotem w ten punkt i przeciągnąć. Powinniśmy uzyskać taki efekt jak
poniżej
Kolejna opcja to Connect (połącz). Można dzięki niej połączyć dwa różne splajny. Wystarczy że narysujesz obok naszego koła drugie i je rozłączysz, następnie przeciągnij linię z pierwszego koła tak żeby pasowała do tego drugiego i wciśnij Connect. Zaświeci się na zielono. Należy wtedy wcisnąć z klawiatury przycisk "H" a następnie z listy wybrać obiekt który chcemy połączyć i gotowe.
Opcja Refine ma w sumie kilka zastosowań. Można dzięki tej opcji rozłączyć dwa obiekty połączone jak opisałem przed chwilą ale można też dodawać punkty na linii. Żeby rozłączyć dwa obiekty wystarczy wcisnąć przycisk Refine, powinien się zapalić na zielono więc znowu wciskamy przycisk "H" z klawiatury i wybieramy obiekt który chcemy odłączyć. Aby dodać punkty na linii należy wcisnąć przycisk Refine a następnie przenieść kursor na linię. Kursor powinien zmienić swoją ikonkę i małą czarną kulką na czubku i z liniami łączącymi inne punkty. Teraz wystarczy nakierować kursor w dowolne miejsce na linii i kliknąć. Nowy punkt powinien się pojawić. Kolejna opcja Insert (wstaw) daje nam możliwość wstawienia punktu aktywnego tzn. będziemy mogli wstawić punkt z jednoczesnym przesunięciem go w przestrzeni. W momencie gdy wstawiamy ten punkt linia poruszy się razem z ruchem kursora do momentu aż nie klikniemy lewym przyciskiem myszy żeby postawić w danym punkcie punkt lub lewym przyciskiem aby zakończyć już w ogóle wstawianie punktów. Resztę tych opcji pozostawiam dla ciebie do ćwiczeń.
Teraz trochę o edycji linii za pomocą funkcji Bezier. Niestety w tej zakładce go nie znajdziesz ale użycie właśnie opcji Edit Spline ją uaktywnia w podręcznym menu. Menu podręczne wywołujemy po przez kliknięcie punktu który chcemy edytować a następnie klikamy prawy przycisk myszy. Otworzy się nam dość długa lista opcji dla tego punktu ale omówię te co są potrzebne do podstawowej edycji. Poniżej jest rysunek tej listy
Znajdź i zaznacz opcję Bezier. Na tym punkcie który właśnie modyfikujemy
pojawi się linia z dwoma zielonymi punktami. Jeżeli najedziesz na niego kursorem i zaczniesz go przesówać
zauważysz że linia łącząca się z tym punktem zaczynazmieniać swój kształt. W przypadku naszego koła
kształt zmienią dwie linie stykające się w tym punkcie.
Jeżeli nie chcemy aby kształt zmieniały obie linie stykające się w tym punkcie, możemy wybrać Bezier
Corner, będziemy mieli wtedy możliwość edycji dwóch zielonych punktów osobno.
Zachęcam do większego zgłębienia reszty opcji modyfikatora Edit Spline.
![]() |
![]() |
![]() |