Lathe - figury obrotowe


          Tym razem coś o modelowaniu. Lathe w prawdzie jest kolejnym modyfikatorem ale za jego pomocą możemy szybko i łatwo stworzyć wiele modeli takich jak szklanka, klosz do lampy i wiele innych elementów. Ja postaram się pokazać działanie tej modyfikacji na przykładzie szklanki. Stwórz linię tak jak na rysunku poniżej.

          Następnie uruchom modyfikację Edit Spline (edycja linii) i przerób wszystkie punkty za pomocą opcji Bezier, tak aby powstał taki splajn jak poniżej

          Teraz przejdź na zakładkę Modify i znajdź przycisk Lathe. Jeżeli go nie ma to wciśnij przycisk More.. i z rozwijanej listy wybierz Lathe i zatwierdź. Zobaczysz taką zakładkę jak poniżej.

          Aby jak najszybciej uzuskać pożądany efekt należy jak najszybciej przekształcić obróconą figurę w normalny obiekt. Do tego celu jest sekcja Align. Są tam 3 opcje. Dla naszego przypadku i prawdopodobnie większości figur będziesz używać opcji Min. Naciśnij i zobaczysz pełny kształt naszej szklanki. Sekcja Direction określa wzdłuż której osi mamy dokonać przekształcenia. My przekształcamy w oknie Top a oś pionowa to w tym przypadku Y więc należy ją wybrać, jednak wszystko zależy od sytuacji i położenia elementu. Sekcja Capping jest bardzo ciekawą funkcją. Obróć szklankę tak abyś w renderingu widział jej dno od wnętrza szklanki. Zobaczysz dziwne zniekształcenie którego raczej nie chcemy oglądać, teoretycznie jest ono wewnątrz ale jeżeli było by na zewnątrz to nie wyglądało by to zbyt pięknie. Służą do tego te dwie opcje CapStart, CapEnd. Dla świętego spokoju można zaznaczyć je obie. W głównych opcjach to co jest najważniejsze to opcja Segments. Zwiększając ją zmniejszamy kanciastość naszego obiektu, nie wolno jednak z tym przesadzać. Obiekt z 35 segmentami wygląda prawie tak samo jak z 50 a render jest dużo szybszy. Dwie opcje Weld Core i Flip Normals służą do tego czy obiekt po obruceniu ma być w środku pełny czy pusty, ważne przy takich obiektach jak np. rury.

          Ale zajmijmy się naszym obiektem. Jeżeli nie podoba się nam taka szklanka to zawsze możemy ją trochę poprawić np. przez rozciągnięcie wzdłuż którejś osi np. Y jak poniżej.

          Teraz wypadałoby zrobić mapę. Wejdź do Edytora Materiałów i zrób taką mapę jak pokazano na rysunku.

          Po tym zabiegu wystarczy nanieść ją tylko na obiekt i zrenderować. Efekt powinien być taki jak widzisz poniżej. Zawsze możesz pokombinować ze szkłem i jego kolorem, możesz też zprawdzić czy lepszego efektu nie osiągniesz przez UVW Map. To zostawiam tobie.



Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja