Ćwiczenie 8.
Powierzchnia wodna


          W bocznym menu Create wybieramy i tworzymy obiekt Box. W zakładce Parameters wpisujemy wartości: Lenght: 200, Width: 200, Height: 20, Lenght Segs: 32, Width Segs: 32, Height Segs: 1; (rysunek 1).


Rysunek 1

          Następnie przechodzimy do menu Modifier, i tam wybieramy modyfikację Noise. Wokół stworzonego przez nas prostopadłościanu pojawia się pomarańczowe gizmo modyfikacji.

          W parametrach modyfikacji Noise wpisujemy wartości: Seed: 0, Scale: 15, natomiast w parametrach Strenght: X: 10, Y: 5, Z: 5, oraz zaznaczamy opcję Animate Noise (rysunek 2). Poprzez zmianę kształtu gizma modyfikacji nasz prostopadłościan staje się coraz bardziej podobny do tafli falującej wody.


Rysunek 2

          Z górnego menu wybieramy przycisk Move i trzymając wciśnięty klawisz SHIFT, lewym przyciskiem myszy klikamy na stworzonym przez nas Box'ie. W ten sposób otrzymujemy kopię o nazwie Box 02.

          W menu Modifier dla Box 02 w modyfikacji Noise wpisujemy wartość 100 dla parametru Seed. Aby nasza tafla wody wyglądała realistycznie należy ją odpowiednio ustawić. Najpierw zaznaczamy Box'y następnie w górnym menu klikamy na przycisk Select and Rotate i obracamy naszą powierzchnię względem osi X, tak aby uzyskać taki oto rezultat (rysunek 3).


Rysunek 3

Rysunek 4

          Teraz klikając na przycisk Play możemy oglądać falującą powierzchnię wody. Aby nadać wodzie teksturę wybieramy ikonę Material Editor i w zakładce Basic Parameters określamy kolory: Diffuse - ciemny niebieski, Specular - biały, oraz parametry odbicia światła takie jak: Shinnes: 75 i Shin.Strenght: 100 (rysunek 4). Aby woda przybrała ustalony kolor przeciągamy myszką próbkę materiału na jej powierzchnię. W menu Create klikamy ikonę Lights i wciskamy przycisk Omni. W widoku Front umieszczamy kilka źródeł światła (rysunki 5,6).


Rysunek 5

Rysunek 6

          Nałóż tło analogicznie jak w ćwiczeniu 4 (zamiast bitmapy Sky.jpg, zastosuj - Sunset90.jpg). Zapisz pracę na dysk i zrenderuj scenę.


      Tu znajduje się końcowy efekt naszej pracy: final08.zip (3,15 MB, 640x480, 3s)


      Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files08.zip (47 KB)