W bocznym menu Create klikamy klawisz tworzenia
kształtów Shapes i uaktywnimy przycisk rysowania
linii Line, jak na
3D Snap Toggle znajdującą się w dolnej linii
informacyjnej. Pojedynczymi kliknięciami wskazujemy
kolejne punkty uproszczonego konturu w oknie Front.
Narysowany przez nas kontur obrazuje
![]() Rysunek 1 |
![]() Rysunek 2 |
Aby wygładzić kontur słoika przełączamy się do menu
Modify i wybieramy modyfikację EditSpline
(narysowany kontur musi być nadal aktywny - w kolorze
białym). W bocznym menu wyświetlają się parametry
modyfikacji krzywej sklejanej (Spline). Włączamy
klawisz edycji na poziomie struktury Sub-Object,
przy poziomie wierzchołków ustawiamy na Vertex
(Rysunek 3). Zaznaczamy jeden z wierzchołków w rogu
słoika i klikamy go prawym klawiszem myszy. Z
wyświetlonego menu wybieramy opcję Bezier
(Rysunek 2). Przy wybranym (czerwonym) wierzchołku
pojawią się styczne kierunkowe. Pociągając myszą za
zielone uchwyty na końcach stycznych kierunkowych
(po wybraniu z górnego menu narzędzi przemieszczenia
Move)
możemy elastycznie dopasować krzywiznę sąsiadujących
segmentów linii z wierzchołkiem. Aby zwiększyć dokładność,
wyłączamy przycisk 3D Snap - kursor przestanie
skakać. Dla każdego wierzchołka krzywej możemy w
MAX-ie wybrać jeden z typów: zaostrzony (Corner)
lub gładki (Smooth) i wyregulować wychodzące
z niego styczne. Dzięki temu możemy dopasować kontur
słoika dokładnie do naszych potrzeb. Słoiki nie mają
jednak nieskończenie cienkich ścianek. W przypadku
modelowania nieprzejrzystych brył sprawa jest bez
znaczenia - wzrok zatrzymuje się na powierzchni
przedmiotu, nie sięgając w głąb. Słoik jednak ma być
przezroczysty, a wiec musimy nadać pewną grubość jego
ściankom. Na początek zmieniamy poziom edycji kształtu,
wybierając opcję Splines z listy towarzyszącej
klawiszowi Sub-Object (klawisz ten nadal ma być
aktywny, czyli żółty). Następnie wskazujemy kliknięciem
naszą krzywą, która zmieni kolor na czerwony. Na rolecie
EditSpline włączamy opcję tworzenia obwiedni -
Outline. W polu Outline Width wpisujemy
grubość ścianki słoika, przykładowo 6,0. Po wpisaniu
wciskamy klawisz [Enter]. W efekcie otrzymujemy pogrubiony
kontur, jak na rysunku 4. Jeśli automatycznie wygenerowany
kontur niezupełnie nas zadowala, możemy go dopasować
wracając na poziom modyfikacji wierzchołków. Możemy też
poprawić pojedyncze segmenty linii na poziomie segment.
Przy pracy na tym poziomie segmenty prawie proste możemy
zupełnie wyprostować, zaznaczając je kliknięciem i
wywołując prawym klawiszem myszy podręczne menu, z którego
wybieramy opcję Line.
![]() Rysunek 3 |
![]() Rysunek 4 |
Po zakończeniu pracy nad kształtem przekroju, w menu
bocznym Modify wybieramy kolejną modyfikację o
nazwie Lathe. Na rolecie Parameters tej
modyfikacji w polu Alignment znajdują się klawisze
Min, Center i Max, które pozwalają
ustalić położenie kształtu względem osi obrotu. W naszym
przypadku prawidłową bryłę otrzymamy po zaznaczeniu opcji
Max i obrocie względem osi Y (pole Direction).
Gdy spojrzymy na słoik od spodu, widoczna jest kanciastość
konturu i błędy wygładzenia w miejscu gdzie przez
powierzchnię przechodzi oś obrotu. Możemy usunąć te
usterki zwiększając liczbę segmentów dla bryły obrotowej
(parametr Segments) i włączając opcję Weld Core
Pokrywkę słoika tworzymy identycznie jak sam słoik:
najpierw rysujemy krzywą i zaokrąglamy jej naroża
![]() Rysunek 5 |
![]() Rysunek 6 |
Aby nasz słoik wyglądał realistycznie musimy nałożyć
na niego odpowiednie materiały. Z menu Tools
uruchamiamy Material/Map Browser. W sekcji
Browse From zaznaczamy Mtl Library, jeżeli
żadna biblioteka materiałów nie jest otwarta, klikamy
Open... i otwieramy plik 3dsmax.mat
Quick Render
na pasku zadań (gdy nie jest widoczna przesuwamy pasek
zadań w lewo). Uzyskamy efekt taki jak na rysunku 8.
![]() Rysunek 7 |
![]() Rysunek 8 |
Nasz słoik jest już gotowy. Teraz zapiszemy wynik naszej pracy, ponieważ słoik będziemy wykorzystywać w następnych ćwiczeniach. Z menu File wybieramy opcję Save As... (Zapisz jako...). Pojawia się okno w którym możemy wybrać katalog docelowy oraz nadać plikowi nazwę, np. sloik.max. Następnie wciskamy klawisz [Enter].
Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:
Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files01.zip (182 KB)