Ćwiczenie 6.
Odbijająca się piłka


          W poniższym ćwiczeniu stworzymy animację, w której piłka spadnie, odbije się od klocka i powróci do początkowej pozycji. Wykorzystamy w tym celu piłkę z poprzedniego ćwiczenia. Z menu File wybieramy polecenie Merge i dwukrotnie klikamy na pliku zawierającym naszą piłkę. W oknie które się pojawi zaznaczamy obiekt Hedra01 i klikamy OK. W bocznym menu Create/Geometry i uaktywnimy przycisk rysowania prostopadłościanów Box. W oknie Top rysujemy klocek. Wykorzystując ikony Move znajdujące się na pasku zadań umieszczamy piłkę na klocku, tak jak na rysunku 1.


Rysunek 1

          Z menu Track View wybieramy opcję Open Track View. Pojawi się okno przedstawione na rysunku 2. W oknie Track View znaleźć można animowane parametry przypisane każdemu obiektowi w scenie oraz ujęcia kluczowe każdego obiektu. Po lewej stronie znajduje się hierarchicznie uporządkowana lista wszystkich obiektów występujących w scenie oraz ich parametrów. Poruszanie się po tej liście jest analogiczne do poruszania się po drzewie katalogów Eksplorator'a Windows. Po prawej stronie są umieszczone linie obrazujące przebiegi czasowe animowanych parametrów.


Rysunek 2

          Charakterystyczne punkty animacji są opisane z pomocą tzw. Kluczy. Aby nasza piłka spadła na klocek, odbiła się i powróciła do pozycji początkowej musimy wstawić trzy klucze pozycji. Zaznaczamy opcję Obiect/Hedra01/Transforn/Position. Klikamy na ikonie Add Keys znajdującej się na pasku zadań okna Track View (gdyby nie była widoczna ustawiamy kursor myszy nad paskiem zadań i przesuwamy go w lewo). Klikamy prawym klawiszem myszy na początku, w środku i na końcu białego paska znajdującego się po prawej stronie okna Track View. W rezultacie pojawiają się trzy kropki reprezentujące nasze klucze pozycji (rysunek 3).


Rysunek 3

Rysunek 4

          Klikamy na ikonę Move Keys na pasku zadań okna Track View, a następnie klikamy prawym klawiszem mysz na pierwszym kluczu. Pojawi się okno właściwości klucza pozycji jak na rysunku 4. Ustawiamy parametr Time na 0, co oznacza, że klucz ten będzie opisywał położenie piłki w klatce nr 0. Następnie zwiększamy parametr Z Value o 200, Co spowoduje przemieszczenie piłki w górę względem klocka. Klikamy na ikonę strzałki skierowanej w prawo znajdującą się w lewym górnym rogu okna właściwości. Cyfra obok tej strzałki zmieni się na 2, co oznacza , że okno opisuje właściwości drugiego klucza. Zmieniamy wartość Time na 50 i przechodzimy do właściwości trzeciego klucza. Ustawiamy wartość Time na 100 oraz wartość Z Value na taką jak w kluczu pierwszym. Zamknij okno właściwości kluczy i zminimalizuj okno Track View. Przesuwając suwak klatek na dole ekranu możemy obejrzeć efekt dotychczasowej pracy (Uwaga: nie należy włączać przycisku Play Animation, gdyż może to spowodować zmianę parametrów kluczy a w rezultacie zniszczyć naszą animację).

          Aby animacja wyglądała realistycznie nasza piłka po uderzeniu w klocek powinna się nieco spłaszczyć. W tym celu wykorzystamy klucze skali. Zaznaczamy w oknie Track View opcję Obiect/Hedra01/Transforn/Scale i wstawiamy trzy klucze w klatkach: 40, 50, 60. Wartości klucza nr 2 ustawiamy następująco: X Value, Z Value nadajemy wartość 110, Y Value - 70. Przesuwając suwak klatek obejrzyjmy naszą pracę. Nasz piłka nie deformuje się prawidłowo. Aby to naprawić musimy dodać klucz pozycji oraz zmienić środek transformacji. Przesuwamy drugi klucz pozycji do klatki 40 (Time = 40), oraz dodajemy klucz pozycji w klatce 60 o wartościach takich jak klucz drugi. Następnie zaznaczamy piłkę. W bocznym menu Hierarchy klikamy przycisk Pivot. Na rolecie Adjust Pivot włączamy przycisk Affect Pivit Only. Klikamy przycisk Select and Move na pasku zadań, a następnie włączamy przycisk Restrict to Y. Przesuwamy środek transformacji na dół piłki (rysunek 5) i wyłączamy przycisk Affect Pivit Only. Sprawdzamy czy zmiany przyniosły zamierzony efekt.


Rysunek 5

          Gdybyśmy teraz zrenderowali scenę okazało by się, że nasza piłka porusza się niezgodnie z prawem ciążenia: spadając zwalnia a po odbiciu przyspiesza. Zmianę charakterystyki ruchu piłki dokonamy modyfikując odpowiednio ikony In i Out we właściwościach kluczy pozycji. Aby piłka poruszała się naturalnie powinniśmy ustawić ikony In i Out następująco:


Rysunek 6

          Nasza animacja jest już gotowa. Dodaj światła, kamerę i zapisz pracę na dysk, nałóż materiał na klocek. Zrenderuj scenę dla różnych ustawień kamery oraz świateł.


      Tu znajduje się końcowy efekt naszej pracy: final06.zip (556 KB, 640x480, 3s)


      Tutaj znajduje się plik 3D Studio MAX: files06.zip (6 KB)