Modyfikacja BEVEL


          Bevel - jest to ciekawa opcja służąca do "zapychania" i wytłaczania płaskich figur. Dla przykładu wytłoczymy taki obiekcik jak Text.

          Na zakładce Create zmień Geometry na Shapes i wciśnij przycisk Text. Jeżeli przeciągniesz zakładkę trochę w dół to zauważysz że jest tam tak jak w edytorze tekstu lista z czcionkami i parę opcji oraz formularz do wpisania tekstu. Standardowo jest tam już wpisany jakiś tekst więc po prostu aby umieścić ten tekst w dowolnym oknie wystarczy w nie kliknąć i tekst się pojawi. Jak widzisz w oknie widoku z perspektywy i w każym innym nasz tekst ma tylko "ramkę" nie ma wypełnienia. Możemy do tego celu stosować modyfikację Extrude albo Bevel. Extrude omówię innym razem. Jeżeli teraz zrenderujesz scenę zauważysz że napis w ogóle nie jest widoczny. Aby to zmienić przejdź na zakładkę Modify, jeżeli nie widzisz przycisku z napisem Bevel to wciśnij przycisk More.. i wybierz go z listy. Pokaże się nam takie okienko jak poniżej.

          Teraz trochę opisu okienek. Sekcja Capping jest poto żeby dać użytkownikowi wybór czy chce mieć obiekt z wypełnionym i zakrytym początkiem lub końcem, domyślnie obie opcje są zaznaczone i obiekt po wytłoczeniu będzie zapchany z obu stron.

          Sekcja Surface. Opcja Segments oznacza ilość dodatkowych segmentów po wytłoczeniu, przydatna w momentach gdy dany obiekt ma być zginany czy poddawany innym operacjom, Generate mapping coordinate dobrze jest zaznaczyć ponieważ gdy nałożymy mapę i modyfikację UVW Map to nie będzie problemu z dopasowaniem mapy do obiektu.
Linear sides - jeżeli używasz tylko jednego levelu wytłaczania powinieneś ją zaznaczyć.
Curved sides - jeżeli używasz kilku leveli wytłaczania i kilka segmentów to aby obiekt był gładki powinieneś zaznaczyć tą opcję.

          Smoth Across Level, jeżeli obiekt ma być modyfikowany też warto zaznaczyć tą opcję ponieważ boki po np. wygięciu będą gładkie a nie kanciaste w tych miejscach gdzie widoczna jest siatka segmentu.

          Teraz najważniejsza sekcja Bevel Values.
Start outline domyślnie ma wartość 0,0 ale teraz zmień ją na trochę inną i zobacz co się dzieje z tekstem, tworzą się dziwne kształty, narożniki gdzieś uciekają. Następne są opcje wytłaczania. Podzielone są na 3 lewele. Każdy z nich ma opcję Height i outline. Height jest parametrem który wytłacza naszą figurę, outline w przeciwieństwie do tego ogólnego działa tylko w obrębie swojego levelu. Również domyślnie jest włączona tylko jedna opcja dla levelu 1 ale jeżeli są potrzebne możemy włączyć też dwie pozostałe. Kombinując opcjami outline można uzyskać nawet całkiem fajne efekty z napisami.

          Dokańczając naszą lekcję powinieneś zauważyć że w momencie włączenia modyfikacji, figura która była tylko kształtem, przekształciła się w wypełniony obiekt. Jeżeli kombinowałeś z opcjami Height i outline w trakcie czytania tego tekstu to wiesz jakie efekty możesz uzyskać, jeżeli nie to zachęcam do przeprowadzenia kilku prub.

          Ta modyfikacja z pewnością się kiedyś przyda gdy będziesz chciał w maxie zrobić animację z płynącymi napisami jak w Star Wars lub coś innego i z pewnością użyjesz albo modyfikacji Bevel albo Extrude.


Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja