Ćwiczenie 3.
Stolik


          Tworzenie naszego stolika zaczniemy od narysowania jego rzutu. Klikamy w oknie Top. Powiększamy widok na cały ekran klikając ikonę Min/Max Toggle, znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu. Najpierw narysujemy kontur blatu. W bocznym menu Create klikamy klawisz tworzenia kształtów Shapes i uaktywnimy przycisk rysowania okręgów Circle. W rolecie Keyboard Entry odnajdujemy opcję Radius i nadajemy jej wartość 600 (rysunek 1). Następnie klikamy przycisk Create. Teraz tworzymy obrys kwadratowej ramy wzmacniającej stół. Powracamy do menu Create\Shapes i włączamy przycisk rysowania prostokątów Rectangle. W rolecie Keyboard Entry odnajdujemy opcje Length (długość) i Width (szerokość). Obu nadajemy wartość 680 a następnie klikamy przycisk Create. Zmieniamy parametr Length i Width na 750 i powtórnie klikamy przycisk Create. W ten sposób narysowaliśmy dwa kwadraty, które później przekształcimy w ramę wzmacniającą. Teraz dodajemy nogi. Uaktywniamy klawisz rysowania prostokątów Rectangle. Długość i szerokość ustawiamy na 110. W rolecie Keyboard Entry ustawiamy parametry X i Y na 330 (rysunek 2) i klikamy klawisz Create. Te czynność powtarzamy dla wartości: X:-330 i Y:330, X:-330 i Y:-330, X:330 i Y:-330. Gotowy kontur stolika powinien wyglądać tak jak na rysunku 3. Gdyby rysunek nie mieścił się w oknie należy wcisnąć ikonę Zoom Extents All, znajdującą się w prawym dolnym rogu ekranu.


Rysunek 1


Rysunek 2

Rysunek 3

          Teraz przystępujemy do przekształcania naszego konturu w obiekt przestrzenny. Kliknięciem zaznaczamy okrąg (zmienia kolor na biały). W menu Modify klikamy klawisz Extrude. W rolecie Paremeters ustawiamy parametr Amount na 30 i naciskamy klawisz [Enter]. Zaznaczamy jeden z kwadratów tworzących ramę. Włączamy przycisk Edit Spline w menu Modify. Wyłączamy przycisk Sub-Obiect. W rolecie Edit Object uaktywniamy przycisk Attach a następnie klikamy na drugi kwadrat ramy. Powinno to spowodować ich zaznaczenie. Wciskamy klawisz Sub-Object i z listy mu towarzyszącej wybieramy opcję Spline. Klikamy na jeden z kwadratów ramy, co powoduje zmianę jego koloru na czerwony. Włączamy przyciski Unoion oraz Boolean w rolecie Edit Spline i klikamy na drugim kwadracie ramy. Klikamy klawisz Extrude w menu Modify. Ustawiamy parametr Amount na -100 i naciskamy klawisz [Enter]. Zaznaczamy jeden z kwadratów mających tworzyć nogi. Klikamy klawisz Extrude, ustawiamy parametr Amount na -700 i wciskamy [Enter]. Powtarzamy to dla każdej nogi. Teraz łączymy wszystkie elementy stolika w jedną grupą, aby łatwiej było nimi operować. Na pasku zadań włączamy ikonę Select Obiect i zaznaczamy jednocześnie wszystkie elementy. Z menu Group (u góry ekranu) wybieramy opcję Group. W oknie które się pojawi wpisujemy nazwę grupy, np. Stolik, i wciskamy klawisz [Enter]. Stolik powinien wyglądać tak jak na rysunku 4.


Rysunek 4

          Pozostało na jeszcze nałożenie materiału. Zaznaczamy stolik. Z menu Tools uruchamiamy Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Library. jeżeli żadna biblioteka materiałów nie jest otwarta, klikamy Open... i otwieramy plik 3dsmax.mat. Wybieramy materiał Red Plastic i przeciągamy go z Browsera na stolik. Pojawia się okno z zapytaniem czy materiał ma być nałożony na wybrany element stolika, czy też na cały stolik. My nakładamy materiał na cały słoik, więc zaznaczamy opcję Assign to Selection.

          Zapisujemy naszą pracę na dysk, gdyż będziemy ją wykorzystywać w następnym ćwiczeniu. Zrenderuj scenę pokazując stolik z różnych stron.


      Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:


      Tutaj znajdujE się 3D Studio MAX: files03.zip (6 KB)