Ćwiczenie 9.
Dyskietka


          W ćwiczeniu tym wykonamy dyskietkę firmy Verbatim. Aby to zrobić należy w menu Create wybrać i stworzyć obiekt Box o wymiarach: Length - 90, Width - 90, Height - 2. Nasz prostopadłościan nie przypomina na razie dyskietki, gdyż prawdziwa dyskietka ma dwa otwory u góry, ścięty lewy róg i dwa wcięcia u dołu. Najpierw tworzymy dwa Box'y o parametrach: Length - 4,5, Width - 4,5, Height - 20 i umieszczamy je u góry naszej dyskietki. Wciskamy przycisk Boolean 2, który znajduje się w bocznym menu Create/Geometry/Compound Objects. W sekcji Operation wybieramy Subtraction [A - B] (typ operacji - różnica A - B). Zaznaczamy Box01 i wciskamy przycisk Pick Operand B (wybierz operand B - operandem A jest wybrany wcześniej Box01) znajdujący się w winiecie Pick Boolean, a następnie klikamy na Box02. Powtarzamy tą operację dla Box03. Efekt naszej pracy obrazują rysunki 1 i 2.


Rysunek 1

Rysunek 2

          Teraz przytniemy róg naszej dyskietki. Wybierając w menu Create/Shapes/Line rysujemy czworokąt, który przecina naszą dyskietkę w miejscu, w którym chcemy odciąć róg (rysunek 3). Następnie przechodzimy do menu Modiffy, wciskamy przycisk Extrude i zwiększamy parametr Amount do 5, po czym wracamy do menu Create i w Compound Objects używając opcji Boolean 2, przycinamy róg dyskietki w sposób jaki czyniliśmy to wcześniejszymi otworami. Aby nasza dyskietka wyglądała realistycznie, musimy również za pomocą opcji Boolean 2, wyciąć dwa otwory na dole w sposób taki jak powyżej (rysunek 4).


Rysunek 3

Rysunek 4

          Teraz zajmiemy się tworzeniem tekstury dla naszej dyskietki. W tym celu otwieramy okno Material Editor, naciskamy przycisk Standard i wybieramy Multi/Sub Object. W Numbers of Materials wpisujemy 2, naciskamy przycisk Material # 25 (Standard) i w zakładce Maps zaznaczamy opcję Diffuse. Następnie klikamy na podłużny przycisk None, w oknie które się nam pokazało wybieramy Bitmap i potwierdzamy OK. W zakładce Bitmap Parameters naciskamy przycisk Bitmap: i wybieramy dyskfront.jpg. Teraz naciskamy dwukrotnie przycisk Go to Parent. Powtarzamy powyższą czynność z przyciskiem Material # 26 (Standard) lecz tym razem wgrywamy bitmapę dyskback.jpg.


Rysunek 5

          Naszą teksturę (rysunek 5) za pomocą myszki nakładamy na dyskietkę. Zaznaczamy dyskietkę i przechodzimy do menu Modiffy, po czym naciskamy przycisk UVW Map i w parametrach mapowania zaznaczamy opcję Box. Efekt końcowy przedstawiają rysunki 6 i 7.


Rysunek 6

Rysunek 7

          Wykorzystują wiadomości z ćwiczenia 7 utwórz animację w której nasza dyskietka będzie obracać się jednocześnie wokół dwóch osi.


      Tu znajduje się końcowy efekt naszej pracy: final09.zip (2,30 MB, 640x480, 3s)


      Tutaj znajdują się tekstury oraz plik 3D Studio MAX: files09.zip (71 KB)