Gravity


          Gravity - grawitacja jest jednym z czynników które są bardzo potrzebne przy tworzeniu animacji w których szczególną rolę odgrywa przyciąganie ziemskie. Przykład zastosowania omówię na znanym już nam obiekcie Spray który się idealnie nadaje do tego rodzaju demonstracji.

          Zresetuj maxa i utwórz obiekt Spray. Jeżeli masz problem z jego znalezieniem to jest na zakładce Create, z listy wybierz Particle System a następnie kliknij przycisk Spray. Utwórz obiekt w oknie TOP i obróć go w osi Z tak abyś widział go w oknie widoku z lewej jak na rysunku poniżej

          Teraz przewiń pasek animacji. Zauważ że spray emituje cząsteczki w wybranym przez niego kierunku, jest to bardzo sztuczne i widać że nie działają na niego żadne siły. Aby to zmienić. Przejdź na zakłądkę Create. Kliknij ikonkę Space Warps i wybierz Particles & Dynamics. Jest dokładnie w tym samym miejscu co omawiany wcześniej obiekt Deflector. Zakładając że go znalazłeś, kliknij przycisk Gravity i w oknie TOP narysuj obiekt grawitacji. Jest to taki żółty kwadrat ze strzałką skierowaną w duł. Oczywiście obiekt grawitacji możesz obracać i zmieniać jego kierunek przyciągania np. w górę. Teraz podobnie jak z obiektem Deflector, należy naszą gravitację przypisać do obiektu Spray aby na siebie oddziaływały. Aby to zrobić, kliknij na pasku menu przycisk Bind to Space Warps. Następnie kliknij w Spray i przeciągnij do obiektu Gravity. Efektem tego będzie zmiana kierunku strumienia naszego obiektu Spray. Tak wygląda nasz Spray po przypisaniu mu gravitacji.

          Teraz trochę o opcjach naszej gravitacji. Okno z jej funkcjami znajduje się poniżej.

Strength - oznacza siłę z jaką jest przyciągany obiekt
Decay - to jest zakrzywienie, najlepiej jak sam zobaczysz. Wykonaj sobie tą scenkę i zmień kształt gravitacji na Spherical a następnie zwiększ parametr Decay. Zobaczysz że się cząsteczki zawijają w taką jakby spiralę.
Planar - standardowe ustawienie kształtu przyciągania, jeżeli nie potrzebujey tworzyć " ruchu wirowego " to niema potrzeby zmieniać tego ustawienia na Spherical co da nam taki efekt jak w/w.
Icon Size - rozmiar naszej grawitacji, jej wielkość nie wpływa jednak na efekt przyciągania.

          To wszystko co powinieneś wiedzieć na temat przyciągania, jeżeli tworzysz sceny z wykorzystaniem różnych zjawisk atmosferycznych, tworzysz elementy które mają się przyciągać, spadać i dobijać się z pewną siłą to raczej się nie obejdziesz bez gravitacji. Warto też się zainteresować Deflectorem jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.


Poprzednia funkcja
Spis funkcji
Następna funkcja