Boolean jest funkcją za pomocą której możemy tworzyć złożone kształty. W prosty sposób możemy wyciąć jakiś złożony kształt w jakiejś bryle, możemy połączyć kilka obiektów w jeden tak żeby praktycznie na słatłe tworzyły całość.
Zacznę od tego , gdzie możemy znaleść tą opcję. Jest ona na zakładce Create. Z listy wybierz Compound Objects. W niektórych wersjach 2.x jest tam opcja Boolean a w niektórych Boolean 2, osobiście poza nazwą nie znalazłem żadnej różnicy. Poniżej znajduje się scenka z dwoma obiektami która będzie nam potrzebna do demonstracji działania tych opcji. Stwórz sobie dowolne dwa obiekty tak żeby zachodziły na siebie.
Teraz włącz opcję Boolean. Pokażą się nam takie opcje
Zacznę od omówienia poszczególnych opcji.
Duży przycisk Pick Operand B - żeby dokonać jakiej kolwiek operacji musisz wybrać jeden obiekt stały
tzn. nie chodzi o obiekt który pozostanie w scenie co kolwiek byś nie robił, trzeba ogólnie wybrać dwa
obiekty więc klikasz przycisk i wybierasz dowolny obiekt który będzie obiektem B.
Opcja Move - oznacza że jeden z obiektów w scenie zostanie usunięty,
Reference - oznacza że ta część która jest częścią wspólną dla obiektów nałożonych na siebie zostanie
a reszta usówanego obiektu zniknie, omówię to zaraz na przykładach.
Poniżej jest lista z dwoma obiektami A i B. Jeżeli został wybrany jeden obiekt jako B to na liście
będzie on niewidoczny, trzeba tylko zaznaczyć na niej obiekt A, na obrazku Box02.
Teraz jak już to zrobiłeś kliknij w ten obiekt który nie jest zaznaczony w scenie, w moim przypadku jest to fioletowe pudełko. Prawdopodobnie obiekt który kliknąłeś zniknie pozostawiając w drugim obiekcie dziurę. Dlaczego się tak stało ?, ano dlatego że poniżej są takie opcje jak:
Union - opcja która ma za zadanie złączenie obu obiektów,
Intersection - Po dokonanej operacji część wspólna obiektów powinna pozostać na jednym z nich, odznaczy
się kolorem tego obiektu który zniknął. Tak gdzieś przeczytałem ale mi wszystko wtedy znika, od tej pory
tego nie używam,
Subtraction (A-B) - oznacza że przy tej operacji od obiektu A zostanie odcięta ta część wspólna z obiektem
B który znika w wyniku operacji,
Subtraction (B-A) - to samo co wyżej tylko na odwrót.
W sekcji Display są opcje które mogą nam po operacji pokazać rezultat wykonanej czynności, lub te
elementy które są odrzucane w wyniku operacji i wszystko naraz.
Dalej wedle rzyczenia możemy sobie w sekcji Update ustawić czy chcemy zobaczyć wynik operacji Zawsze
( domyślne ustawienie ), po renderingu czy ręcznie, wtedy musimy nacisnąć sami przycisk Update znajdujący
się poniżej.
Jeżeli zależy Ci na odejmowaniu jednego obiektu od drugiego to nic nie zmieniaj, wartości są zawsze domyślne na usuwanie jednego z dwuch elementów, wystarczy tylko ustawić operand B i A.
Czasem mi się zdarza że pozostają dziwne syfy po dokonanej operacji, warto wtedy cofnąć dokonaną operację i zapisać scenę po czym wyłączyć i włączyć maxa. Powinno być już normalnie. To mi się zdarzało w wersjach 1.x i 2.x , w 3.x jakoś nie mam tego problemu.
Zanim weźmiesz się za zabawę z opcjami Boolea, zastanów się czy nie da się w jakiś inny prostszy sposób zrobić tego samego. Wielokrotna operacja Boole'a na tym samym obiekcie na słabszych komputerach może powodować wydłużenie czasu renderingu.
![]() |
![]() |
![]() |