Tworzenie naszego stolika zaczniemy od narysowania jego
rzutu. Klikamy w oknie Top. Powiększamy widok na
cały ekran klikając ikonę
Min/Max Toggle, znajdującą się w prawym dolnym
rogu ekranu. Najpierw narysujemy kontur blatu. W bocznym
menu Create klikamy klawisz tworzenia kształtów
Shapes i uaktywnimy przycisk rysowania okręgów
Circle. W rolecie Keyboard Entry odnajdujemy
opcję Radius i nadajemy jej wartość 600 (rysunek 1).
Następnie klikamy przycisk Create. Teraz tworzymy
obrys kwadratowej ramy wzmacniającej stół. Powracamy do
menu Create\Shapes i włączamy przycisk rysowania
prostokątów Rectangle. W rolecie Keyboard Entry
odnajdujemy opcje Length (długość) i Width
(szerokość). Obu nadajemy wartość 680 a następnie klikamy
przycisk Create. Zmieniamy parametr Length
i Width na 750 i powtórnie klikamy przycisk
Create. W ten sposób narysowaliśmy dwa kwadraty,
które później przekształcimy w ramę wzmacniającą. Teraz
dodajemy nogi. Uaktywniamy klawisz rysowania prostokątów
Rectangle. Długość i szerokość ustawiamy na 110.
W rolecie Keyboard Entry ustawiamy parametry
X i Y na 330 (rysunek 2) i klikamy klawisz
Create. Te czynność powtarzamy dla wartości:
X:-330 i Y:330, X:-330 i Y:-330, X:330 i Y:-330.
Gotowy kontur stolika powinien wyglądać tak jak na
rysunku 3. Gdyby rysunek nie mieścił się w oknie należy
wcisnąć ikonę
Zoom Extents All, znajdującą się w prawym dolnym rogu
ekranu.
![]() Rysunek 1 ![]() Rysunek 2 |
![]() Rysunek 3 |
Teraz przystępujemy do przekształcania naszego konturu
w obiekt przestrzenny. Kliknięciem zaznaczamy okrąg
(zmienia kolor na biały). W menu Modify klikamy
klawisz Extrude. W rolecie Paremeters
ustawiamy parametr Amount na 30 i naciskamy
klawisz [Enter]. Zaznaczamy jeden z kwadratów tworzących
ramę. Włączamy przycisk Edit Spline w menu
Modify. Wyłączamy przycisk Sub-Obiect.
W rolecie Edit Object uaktywniamy przycisk
Attach a następnie klikamy na drugi kwadrat ramy.
Powinno to spowodować ich zaznaczenie. Wciskamy klawisz
Sub-Object i z listy mu towarzyszącej wybieramy
opcję Spline. Klikamy na jeden z kwadratów ramy,
co powoduje zmianę jego koloru na czerwony. Włączamy
przyciski
Unoion oraz Boolean w rolecie Edit Spline
i klikamy na drugim kwadracie ramy. Klikamy klawisz
Extrude w menu Modify. Ustawiamy parametr
Amount na -100 i naciskamy klawisz [Enter].
Zaznaczamy jeden z kwadratów mających tworzyć nogi.
Klikamy klawisz Extrude, ustawiamy parametr
Amount na -700 i wciskamy [Enter]. Powtarzamy to
dla każdej nogi. Teraz łączymy wszystkie elementy stolika
w jedną grupą, aby łatwiej było nimi operować. Na pasku
zadań włączamy ikonę
Select Obiect i zaznaczamy jednocześnie wszystkie
elementy. Z menu Group (u góry ekranu) wybieramy
opcję Group. W oknie które się pojawi wpisujemy
nazwę grupy, np. Stolik, i wciskamy klawisz [Enter].
Stolik powinien wyglądać tak jak na rysunku 4.
![]() Rysunek 4 |
Pozostało na jeszcze nałożenie materiału. Zaznaczamy stolik. Z menu Tools uruchamiamy Material/Map Browser. W sekcji Browse From zaznaczamy Mtl Library. jeżeli żadna biblioteka materiałów nie jest otwarta, klikamy Open... i otwieramy plik 3dsmax.mat. Wybieramy materiał Red Plastic i przeciągamy go z Browsera na stolik. Pojawia się okno z zapytaniem czy materiał ma być nałożony na wybrany element stolika, czy też na cały stolik. My nakładamy materiał na cały słoik, więc zaznaczamy opcję Assign to Selection.
Zapisujemy naszą pracę na dysk, gdyż będziemy ją wykorzystywać w następnym ćwiczeniu. Zrenderuj scenę pokazując stolik z różnych stron.
Tak wygląda końcowy efekt naszej pracy:
Tutaj znajdujE się 3D Studio MAX: files03.zip (6 KB)